divendres, 21 de febrer del 2014

NANA LA LLUVIA







NANA LA LLUVIA

1

Tiàmat i Apsu, segons la tradició més antiga, simbolitzen el caos primordial, aquest matrimoni és la parella primigènia de deïtats de la cosmogonia babilònica, i són els primers éssers creadors que sucumbiran a mans de la progènie. Enki, un dels néts, “va lligar Apsu i el va matar”, el seu fill Marduk amb el temps s’encarregarà de treure la vida a Tiàmat i “l’esqueixa en dos com un peix assecat”, i de les seues despulles es configura el cel i la terra. En accadi cuneïforme perdura el poema babilònic de la creació i allà queda fixada la sempiterna revolta d’allò creat, sorgit del no res, contra l’artífex creador, bé diví o bé humà. Segles després, la civilització grega, gran sintetitzadora de la tradició asiàtica, s’inspira en aquest mite mesopotàmic per a entronitzar Zeus al puzle construït per Homer i Hesíode, és a dir, l’Olimp. Aquesta teogonia ja europea també és deutora del parricidi, i Cronos matarà a Úranos, i Cronos també caurà sacrificat pel seu fill Zeus.

2

Nana la Lluvia és escultor i és fill de la cosmogonia maia. És el protagonista d’una llegenda del guatemalenc Miguel Ángel Asturias i entronca amb la dèria que té allò creat, l’obra, a desobeir. L’indi Nana la Lluvia habita els cims inhòspits, ocult a la raça blanca forana, és l’arquetip sublim d’artista solitari, deslligat de companyia, i plenament immers en tallar la pedra i crear imatges. Ha jurat sols crear amb pedra i menysprea altres materials més dúctils.  Ambidextre i geni, sense treva, esculpeix ídols petris, déus guerrers i minerals, els arquers mítics, els xamans, els gegants, i ingents personatges que desplega per les parets i voltes de la seva cova. Amb gran detall i vigor de formes modela llurs anatomies i llurs vívides expressions. Estima aquesta plèiade de semidéus protectors que són artefactes nascuts del seu omnímode i boig poder generatriu. Nana la Lluvia és temptat per la fusta un jorn atziac, i talla una pipa decorada amb dos micos juganers que s’entretenen amb el fum. L’afany d’experimentar amb un material més mal·leable contamina llur esperit i negligentment consuma la traïció. Enlluernat per les possibilitats expressives de la fusta, s’entusiasma amb els nous éssers de cedre i se n’oblida dels toscos i hieràtics herois de pedra. Ara, amb la innovació, s’ofega a la fosca cova i munta el taller a l’aire lliure prop del món vegetal. Cada nit quan fosqueja torna a dormir al temple oblidat però un capvespre, inesperadament, les forces tel·lúriques de la creació, com Erínies furibundes, dicten l’epíleg. Primerament percep uns mirades hostils, després sent subtils preparatius, i finalment veu com tot el seu panteó escultòric desperta a la vida, i amb calma tensen els arcs i branden les maces. Despietadament, tal com actuen els herois a l’ “Enuma elis” o a la teogonia grega, aquests ídols ofesos assagetaran a Nana i perpetraran la venjança. Nana la Lluvia morirà gloriosament i d’aquesta manera restituirà la màgia d’haver estat capaç d’afegir criatures d’artifici a la creació. Les criatures de Nana es rebel·len, sepulten l’artista i elles perduren. El seu taüt és portat pels seus turmentats i arrogants fills, i tanca la comitiva la fila d’éssers de fang amassats amb les llàgrimes de l’escultor.

3


La construcció dels meus retrats no té aquest cost personal. Nana viu la inspiració boja permanent. Jo em conforme amb la tècnica pacient de superposició de capes de pintura a l’oli. Vull deixar constància de la meua passió literària amb el pinzell a la mà, i projectar els rostres que m’acompanyen quan llegeix. Es tracta d’una feina incruenta perquè el quadres mostren correcció i presenten uns éssers dòcils i benèvols, personatges que accepten acríticament llur condició d’artefactes de contemplació, i mai no s’han sentit impel·lits a orquestrar cap conjuració contra el pintor. Fins i tot, mai no han esbossat cap gest adust, quan tractats com a mercaderia, han patit la transacció de la compravenda. Són realistes de caràcter i d’estil. Un realisme equidistant de la mimesi naturalista i de l’abstracció metafísica. Són una equivalència del model amb les regles de la plàstica. Ara pernocten cada dia empaquetats en aquest bloc. Si et ve de gust, pots observar-los, segurament ells et tornaran la mirada i des del silenci aquiescent, esperaran complaure’s amb la reciprocitat. Si trobes que no s’assemblen gens a les persones retratades, com a mínim, recorda que ells són innocents, i en tot cas, si algú es mereix l’anatema és el pintor, ben mirat, és ell el promotor del desficaci. 






NANA LA LLUVIA

NANA LA LLUVIA 1 Tiàmat i Apsu, segons la tradició més antiga, simbolitzen el caos primordial, aquest matrimoni és la pa...